Gepubliceerd in VastgoedVisie, mei 2015.  
Met regelmaat schrijft Hildegard Assies een artikel voor VGvisie. Deze keer was de vraag om een top 10 van lokale helden samen te stellen. Deze top 10 is gepresenteerd op het RetailTop100 event op 31 mei 2015.

De nieuwe lokale helden van vandaag en morgen!
De nieuwe helden van vandaag zijn lokale, jonge ondernemers puur sang, creatief, hebben passie voor hun zaak en breken met conventies. Maar nog belangrijker, ze bieden persoonlijke aandacht en vertellen een verhaal. Zij brengen verandering, bieden beleving en maken plekken aangenaam, vitaal en onderscheidend. En gelukkig mag Nederland zich prijzen met vele lokale helden, teveel eigenlijk om slechts een top 10 te noemen!

Dit was de conclusie van het interview dat UrbanRetail had met Jos Sentel van Third Place en Tony Wijntuin van Wyne Strategy & Innovation. Beiden zeer actief betrokken bij het veranderende winkellandschap en hebben passie voor (nieuwe) lokale helden. Aan ons de taak een top 10 van lokale helden samen te stellen. Maar wanneer ben je een lokale held?

Het begint allemaal met een verhaal en een passie. Soms ontstaat het idee plots maar meestal gaat er enige tijd aan vooraf totdat alle puzzelstukken ineen vallen. Zo verging het ook Willemijn en Sander Nobel van Nobel’s Brood.

1. Nobel’s Brood
“Na een vakantie in Frankrijk hebben ze besloten samen te gaan ondernemen zodat het elke dag zondag en vakantie is” vertel Willemijn Nobel. Een lang verwachte droom die binnen 2 dagen opeens wordt gerealiseerd. Een pand is binnen een dag gevonden en gehuurd! Niet in het centrum maar juist net daar buiten, zo vallen ze lekker op. Wel in de stad Dordrecht want beiden komen uit Dordrecht en dragen de stad een warm hart toe. Hun liefde voor brood delen ze graag met de bewoners en op zondagen zie je ze ook fietsen met de bakfiets of inmiddels met de oude bestel eend. Met de introductie van de webshop kunnen ze het niet meer befietsen. Iedere zondagochtend levert Willemijn of Sander bij meer dan 60 adressen in Dordrecht hun bestelde, verse ontbijt. Aan marketing hoeven ze dan ook niet doen, de bewoners en hun klanten vertellen de verhalen uit zich zelf en op social media. Een aanwinst voor Dordrecht en haar bewoners!

Alle geselecteerde lokale helden hebben daarnaast het volgende gemeen:

  • Ze zijn allemaal begonnen met passie en een verhaal
  • Ze hebben hart voor de klant en hun stad
  • Ze breken met conventies.
  • De concepten zijn laagdrempelig en aaibaar.
  • Ze bieden hoge kwaliteit en service in de winkel en de webshop.
  • Beleving en locatie zijn key; niet in het centrum maar juist net daarbuiten
  • Aan marketing doen ze niet, wel aan het vertellen van verhalen, in de winkel met zorg voor verleidelijke en verrassende productpresentaties en combinaties, op events en online!
  • Prijs is over het algemeen hoger maar voor goede kwaliteit en authentieke producten wil men best meer betalen of zelfs omlopen.
  • Omzet is niet de drijfveer, passie en onderscheidende waarde bieden aan klanten wel!
  • Oja, ze schenken (bijna) allemaal heerlijke koffie!

2. Groos, Rotterdam
Het verhaal van Groos begint thuis op de stoep. Twee buurmannen, een kunstenaar en een bedrijfseconoom, lopen al enige tijd rond met een plan om Rotterdamse kwaliteitsproducten een platform te bieden, om ze te promoten maar ook om ze aan het grotere publiek te tonen. In 2013 begint het avontuur dan echt en is Groos een feit. Een Rotterdams warenhuis dat producten verkoopt van zowel beginnende als gevestigde Rotterdamse namen. Groos betekent trots en trots zijn Tjeerd en Joost op hun Rotterdamse conceptwinkel evenals de bijna 200 leveranciers die allen op basis van consignatie leveren.

Ook Groos is niet gevestigd in het hart van het centrum maar op het Schieblok waar meerdere creatieve partijen als Biergarten, het Dakpaviljoen en Foodstreet zijn gevestigd. Groos verbindt hiermee niet alleen Rotterdammers met elkaar maar levert ook een onderscheidende waarde op voor de stad.

3. Lena, the fashion library, Amsterdam
Het idee van LENA is om duurzame mode voor iedereen toegankelijk te maken, voor jong en oud. De jongst klant is 15, de oudste 65. LENA is een klassieke bibliotheek maar dan anders. Bij LENA kan je kleding lenen en met elkaar delen. De collectie bestaand uit vintage, duurzame labels en door consumenten ingebrachte kleding. Deze kun je wisselen wanneer en zo vaak je wilt. Hiermee plaatst LENA duurzaamheid in een nieuwe context: het concept ‘bezit’ maakt plaats voor ‘gebruik’.

Natuurlijk is hierbij ook nagedacht over hygiëne. Alle kledingstukken worden weer schoon in de winkel gehangen. En ook op dat gebied besteden ze aandacht aan de duurzame behandeling van de kledingstukken. LENA biedt naast abonnementen ook strippenkaarten aan, ideaal voor speciale gelegenheden.

De dames achter LENA – Suzanne Smulders en zusjes Angela, Diana, Elisa Jansen – willen met de introductie van LENA massaconsumptie aanpakken en de consument bewust maken van alle kinderarbeid, uitbuiting en de alsmaar groeiende afvalberg die hieruit voortkomt. Met LENA voorzien de dames in de behoefte van de consument om vaak en snel te wisselen van kleding maar ook om consumenten bewuster te laten consumeren.

4. Hotel Toon, Amsterdam
Het idee voor dit kleinschalig hotel is ontstaan door drie creatieve mensen die op het punt stonden om iets samen op te zetten. Na een tijd lang een galerie te hebben gehad zonder groot succes, hebben zij besloten om een klein hotel te starten.

Hotel Toon heeft vijf kamers die heel ruim en smaakvol zijn ingericht in het centrum van Amsterdam. En bij Toon kun je ook terecht voor een heerlijk ontbijt, lunch of diner.

5. My little patisserie, Amsterdam
Parisienne Audrey Krief werkte na haar studie in Nieuw-Zeeland en Australië in de filmindustrie. Na een aantal jaar besloot ze terug te gaan naar Parijs om een opleiding patisserie te volgen aan de Ecole de Boulangerie et de Pâtisserie.

Ze kwam echter voor de liefde naar Amsterdam waar ze haar eigen Parijse boutique opende. Een lief winkeltje in de Amsterdamse Pijp waar ze haar taarten en gebakjes met liefde maakt!

6. ROOTS, Amsterdam
ROOTS is een ander mooi liefdesverhaal, ontstaan aan een keukentafel in Amsterdam Oud Zuid. Twee jonge dertigers, die zich vitaler en energieker voelen door de combinatie van beweging en het bewust eten van gezonde verse producten. Een levensstijl die zij beide met veel enthousiasme vertalen naar ROOTS waar je gezonde sappen en maaltijden kan kopen. ROOTS brengt balans in je leven.

7. Onder de Leidingstraat, Eindhoven, Strijp S
Nicole en Dario zijn de enthousiaste ondernemers met een drijfveer voor ‘gezond’ eten en leven. Onder De Leidingstraat is een plek waar je je dagelijkse boodschappen kunt doen in de mini bio supermercado, ontbijten met heerlijke verse sappen, lekker kunt neuzenin kookboeken en waar je ’s avonds eenvoudige, betaalbare maaltijden kunt eten, of, als je liever thuis eet, meenemen naar huis. Een mooi voorbeeld van een blurring concept.

8. Lola’s Bikes en Coffee, Den Haag
Lola’s Bikes en Coffee kan natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje! Opgericht door Arthur Wieffering en Reinier Hamel, twee oprechte mensen met passie en plezier voor wat ze doen. Het gaat bij hen niet om veel maar om goed, niet om goedkoop maar om duurzaam. Een fiets kopen bij Lola is dan ook heel persoonlijk en het liefst stellen ze die dus precies samen naar jouw wens. Natuurlijk schenken ze heerlijke koffie, organiseren ze tourtochten en workshops.

9. Portrait, Haarlem
Conceptstore Portrait is een initiatief van Karen, Daisy en Rogier. Alle drie gepassioneerd Haarlemmer, en samengebracht door werk en vriendschap. Portrait is een hybride broedplaats waar lokaal ondernemerschap, kunst, mode en food samen komen. Een ruimte, op de rand van het centrum waar zelfstandige ondernemers meer dan welkom zijn om te werken, netwerken en winkelen.

10. Het Hoofdkantoor, Rotterdam
De Beste Nieuwe Koffiebar van Nederland kan ook niet ontbreken. Paul Sharo, die met de Man met Bril-koffiebranderij reeds jaren Rotterdamse horeca en liefhebbers van kwaliteitskoffie voorziet. Hij heeft niet een brander in zijn koffiebar gezet, maar een bar in zijn branderij gemaakt. Het Hoofdkantoor is een klein barretje voor een vlugge koffie, een grote stamtafel voor (Rotterdamse) gezelligheid en een bank waarop je zo de branderij in kijkt. Beleving optima forma!