Pop up placemaking Stationsplein Leiden
Opstellen richtlijnen en bouwstenen voor tijdelijke & gastvrij concept stationsplein
De gemeente Leiden heeft ambitieuze plannen voor het Stationsgebied die zijn vastgelegd in een visiedocument. Het Stationsgebied moet een levendige buurt worden. Het krijgt een geheel nieuw gezicht en wordt een plek om te wonen, te werken en te relaxen. Er komen kantoren, woningen en winkels. Ook komen er een hotel, congresfaciliteiten en een bioscoop. Natuurlijk is er ruimte voor retail en horeca en blijft het gebied een vervoersknoop, waarbij auto, bus en trein elkaar kruisen. Maar zover is het nog niet.
In zijn huidige, tijdelijke toestand heeft het stationsgebied niet de uitstraling die past bij de ambities van Leiden. In meerdere onderzoeken en enquêtes is het gebied betiteld als de lelijkste plek van Leiden. Een kwaliteitsverbetering is dan ook gewenst, zeker ook op de korte termijn.
UrbanRetail is gevraagd met diverse stakeholders in gesprek te gaan over de wijze waarop de gastvrijheid verbeterd kan worden tijdens de bouwwerkzaamheden.
Update: Erg leuk om te zien dat inmiddels De Buurt is gekomen, een pop up initiatief van een Leidse collectief van ondernemers, om De Buurt een podium voor Leidenaren te maken. De belangrijkste schakel tot succesvolle placemaking, positionering van het gebied en een gastvrij en trots Leiden! De Buurt is open tot 19 september 2016.
Client
Gemeente Leiden
Category
Binnenstadsmanagement · CityHospitality · Customer Journey · Gebiedsmanagement · Placemaking · Strategie