Hoe verhoog je de aantrekkings-kracht en aantrekkelijkheid van een stad?
Stichting Binnenstadsmanagement Nieuwegein vroeg UrbanRetail om dit proces vorm te geven en uit te voeren, in samenwerking met de partners in de binnenstad.
We zijn begonnen de doelgroepen in kaart te brengen en de binnenstad duidelijk te positioneren. Zo kreeg de binnenstad een eigen onderscheidend gezicht. Dit hebben we gedaan middels diverse workshops met diverse doelgroepen uit de binnenstad, van bewoners tot ondernemers. De binnenstad kreeg een eigen naam, City Nieuwegein, en we maakten een merkboek waarin scherp staat omschreven wat het verhaal van de binnenstad van Nieuwegein is.
Een belangrijk stap was vervolgens de lancering van de City Nieuwegein website. Op deze website bieden we informatie, laten we zien wat er allemaal te doen is en delen we verhalen van ondernemers, bezoekers en bewoners over City. Zo werd het totale aanbod op een plek inzichtelijk gemaakt. Vervolgens zijn diverse campagnes opgestart in een en dezelfde look & feel.
In de tussentijd zijn we aan de slag gegaan om de plek aantrekkelijker te maken. Deze was letterlijk en figuurlijk grijs. We zijn gestart met een pilot om groene plekken in de stad te maken waar mensen informeel konden zitten, ontmoeten en spelen. Ook is ‘de Kuil’, zoals het Laag Raadstede plein wordt genoemd, getransformeerd. Omdat de binnenstad letterijk en figuurlijk in beton is gegoten, is dit project nog niet gerealiseerd. Maar het besef is er wel dat vergroening van de binnenstad leidt tot aangenamere plekken waar mensen graag (langer) verblijven.
Ook is in samenwerking met partners een evenementenbeleid en programma opgesteld. Een combinatie van bestaande evenementen van partners en nieuwe concepten die aansluiten bij de identiteit van de stad. Zo is het CityZingt festival ontwikkeld en het Huiskamerfestival. Lokaal georgansieerde evenementen om de verbinding met bewoners, ondernemers en bezoekers te versterken.
Client
Stichting Binnenstadsmanagement Nieuwegein
Category
Binnenstadsmanagement · Gebiedsmarketing · Programmering · Strategie