De man is terug van weggeweest! Na een lange zoektocht naar zijn identiteit lijkt de man zijn lifestyle weer te hebben gevonden. Na de metro-, retro-, en überseksueel is de man weer terug in de oerstand. Terug naar de oorsprong, terug naar vrijheid, puurheid en echtheid.

De terugkeer van de man

De afgelopen jaren is al diverse malen door trendwatchers de terugkeer van de mannen-man aangekondigd. Al in 2006 zagen we een groep mannen in een Bavariareclame waarin ze ontsnappen aan de kleurloze voorsteden en weer wild worden. Ze ruiken aan hun oksels, eten rauw vlees en dragen binnen een mum van tijd allemaal baarden. De laatste jaren zien we steeds vaker verzorgde mannen steeds vaker met baard, op beeld en in tijdschriften verschijnen, in de modellen- en film wereld maar ook in commercials. De meest opmerkelijke is de Heineken tv spot, The Odyssey. We zien talentvolle mannen, veelal met baard. Maar deze mannen zijn anders dan de mannen uit het Bavaria tijdperk. Het lijkt erop dat de man deze keer een nieuwe invulling heeft geeft aan de waarden vrijheid, puurheid en echtheid.

“64% vindt het laten staan van gezichtsbeharing een bewuste stijlkeuze. Vooral in de leeftijdscategorie 18-34 jaar wordt een baard (erg) stijlvol en modieus gevonden”. (Bron: Gillette)

Waar mannen van houden

Mannelijkheid gaat tegenwoordig over echtheid en puurheid. Echtheid van het product dat waarde toevoegt aan zijn identiteit en past bij zijn (luxe) lifestyle. Puurheid dat het product eerlijk en duurzaam is. Het draait daarbij niet meer alleen om zijn imago maar juist of zijn voorkomen overeenkomt met zijn lifestyle en de kwaliteit van het product. In zijn zoektocht laat de mannelijke consument zich graag verleiden om nieuwe producten en diensten uit te proberen; uiteraard wel op een “manwaardige” manier en in een omgeving die bij hem past.

Men only

Mannen winkelen anders dan vrouwen; dat is allang geen geheim meer. De mansumer is een functionele en doelgerichte shopper. Hij weet wat hij wil hebben, en dat zal hij krijgen ook. Tenminste als hij een goeie deal kan maken. No go’s is een gebrek aan parkeerruimte voor de deur, producten die niet op voorraad zijn (betekent niet kunnen scoren) en winkelverkopers die meteen bij binnenkomst vragen: “kan ik je ergens mee helpen?”. Mannen vragen nou eenmaal niet graag om hulp maar ontvangen graag op discrete wijze advies en informatie.

Kruidvat snapt dit en organiseert mannenweken en men-only koopavonden, en geeft gratis kaartjes weg voor races op Zandvoort. Bovendien worden de mannenproducten nu ook in één schap bij elkaar in de drogisterijen geplaatst.

‘Mannen shoppen veel efficiënter dan vrouwen’ aldus Kruidvat. ‘Daarom leek het ons logisch om onze winkels voor hen ook een stuk efficiënter in te richten met een “mannenrondje”.

In het buitenland vinden we al langer dergelijke initiatieven. Zo heeft Amazon.com als grootste online warenhuis een speciale verzorgingsafdeling voor mannen geïntroduceerd. De man ontvangt relevante informatie (how–to) zodat hij betere keuzes kan maken en echt goed voor de dag te komen.

Maar de voorbeelden beperken zich niet alleen tot verzorging van het mannelijk uiterlijk, hoe belangrijk ook. Het Canadese bedrijf Mantry selecteert eten en drank voor mannen. Producten variërend van Noors rendier vlees tot Oaxacan chocolade melk. Mannen kunnen een abonnement nemen en krijgen ieder maand de producten thuisbezorgd. En uiteraard compleet met een receptenlijst: succes gegarandeerd!

Luxury sneaker e-tailer Sneakerboy heeft een winkel geopend in Sidney. De mannen kunnen de luxe sneakers proberen en vervolgens zelf via hun mobiel of met behulp van de in-store Ipad bestellen. Voor de zelfbewuste man. (www.sneakerboy.com)

Offline werd in Praag in 2012 al een man-only warenhuis geopend: Pánská Pasáž.De “Gentlemen’s Arcade” is een kleinschalig winkelcentrum van slechts 800 meters. Het winkelcentrum richt zich volledig op de zelfbewuste man met bekende mode merken maar ook luxe producten op het gebied van verzorging, tabak, wijn en gezonde voeding.

Onze lokale helden

Rondkijkend in ons eigen land, lijkt het erop dat ook de Nederlandse man van zich wil laten horen. De markt lijkt zich klaar te stomen om de nieuwe man te bedienen. Een aantal voorbeelden uit het Nederlandse retaillandschap.

Schorem Haarsnijder en Barbier, Nieuwe Binnenweg 113 Rotterdam

We hadden graag een kijkje binnen genomen maar Leen en Bertus beschikken over de enige vrouwvrije zone in Rotterdam. Hoewel ze gek zijn op dames, zijn ze van mening dat elke man recht heeft op een plek waar hij even man kan zijn. Daarom is besloten het oude ambacht van barbier nieuw leven in te blazen. Geen gezeik, knippen en scheren! Stap terug in de tijd, stap binnen bij Schorem Haarsnijder en Barbier!

Lola bikes & coffee, Noordeinde 91, Den Haag

Lola is een dame die haar mannetje staat. Lola daagt mannen uit, uit het keurslijf te stappen en gaat op zoek naar nieuwe en oprechte verhalen. Een concept waar onder het genot van goede en duurzame koffie, verhalen en kennis worden gedeeld. Geen stoer gedoe, wel puur en oprecht. Lola is kritisch en op zoek naar kwaliteit. Daarbij gaat het ook vooral om het genieten daarvan. Het gaat niet om veel maar om goed, niet om goedkoop maar om duurzaam. En ja, dames, jullie kunnen gerust mee.

Six and Sons, Haarlemmerdijk 31, Amsterdam

Six and Sons beslaat twee verdiepingen en heeft een ruige industriële look door de bakstenen muren en de vintage spulletjes. Volgens hun eigen zeggen is Six and sons ‘a concept store selling anything from furniture to clothing and from soap to magazines. We travel through Europe to find the best vintage pieces for your home.’Leuk weetje: Six and sons verkoopt ook via Hutspot Amsterdam (zie vorige Retail Visie).

De fietskantine & Bouncespace, Overtoom 141 Amsterdam

Had Amsterdam nog geen fietscafe ? Nou nee dus. Maar nu is er de Fietskantine. Alle hipster-ingredienten zijn aanwezig: goede koffie, mannen met baarden, oude kastjes en dito vloerkleden en een barbier. Wat de plek bijzonder maakt: op de bovenverdieping (BounceSpace) vind je flexplekken voor jonge en creatieve mannen (overigens zijn vrouwen ook welkom).

 Scotch & Soda

Maar ook onze Nederlandse trots, Scotch & Soda doet mee aan de trend en creëert een volledig op de hedendaagse man afgestemde lifestyle omgeving met stoere maar modische kleding. Wij zijn vooral fan van de Amsterdams Blauw: een verwijzing naar de kleur van de verf die werd gebruikt in de Gouden Eeuw, van 1500 tot 1750.

The TailorMates, George Gershwinplein 4 Amsterdam

Open sinds maart 2014 en nu al dé nieuwe concept-store voor mannen aan de Zuid-As in Amsterdam. Een one-stop-shop voor business professionals. Met fantastische maatpakken, jasjes, Italiaanse schoenen en accessoires. Uiteraard kan er ook je smart-phone laten repareren, een overhemd naar de stomerij brengen of een cadeau voor een onverwacht etentje uitzoeken. Of gewoon genieten van een ouderwets strakke scheerbeurt. Handig en efficiënt, zeker met een drukke agenda. Dat is wat mannen willen.

Gepubliceerd in RetailVisi, juli 2014

Elke editie beschrijven Hildegard Assies en Maartje Brand een actuele trend. Deze keer: Mansumers